Burn-out test

Een burn-out ontstaat geleidelijk. Hierdoor merk je vaak niet dat je opgebrand raakt, je merkt wel dat je steeds minder energie hebt. Maar je hebt eigenlijk geen goed zicht of je klachten “normaal, tijdelijk of ernstig” zijn. Wil je weten of je burn-out bent of risico op burn-out loopt? Doe dan onderstaande burn-out test.

De burn-out test is niet bedoeld om een diagnose te stellen, maar geeft een indicatie van de ernst van je klachten. Voor het meten van uw klachten- en klachtverloop, maakt de psycholoog Arjan Bentsink gebruik van gevalideerde testen, en volgt als lid van het Nederlands Instituut Psychologen (NIP) de COTAN-gedragsregels voor verantwoord testgebruik.


De burn-out test geeft inzicht, maar soms zegt een beeld meer dan woorden. Voor het herkennen van burn-out symptomen en de vele verschijningsvormen heeft Psychopraktisch een drietal video’s laten maken. Doe de test en kijk ook of je jezelf herkend in de beelden.

Burn-out zelftest, vrijblijvend en veilig/anoniem

De burn-out test bestaat uit 25 vragen en duurt ongeveer 3 minuten. Je krijgt direct online de uitslag, je hoeft geen persoonlijke gegevens achter te laten. je gegevens worden ook niet bewaard. Je ontvangt direct advies.

Start hier de test

Belangrijk: neem de afgelopen 6 maanden in gedachten, je werk en je prive-leven. Lees de vragen hieronder en geef bij alle 25 vragen een score aan, hoe vaak het symptoom op jou van toepassing is.

Ik voel me moe, ook al heb ik voldoende slaap gehad
Ik ben ontevreden met mijn werk
Ik voel me bedroefd zonder dat daar echt een reden voor is
Ik ben vergeetachtig
Ik vermijd mensen op het werk en in mijn privé leven
Ik heb slaapproblemen, omdat ik mij zorgen maak over mijn werk
Ik ben vaker ziek dan vroeger
Ik ben geïrriteerd en val uit naar mensen
Mijn houding naar mijn werk is onverschillig: "waar zou ik mij druk om maken"?
Ik raak vaker betrokken bij conflicten
Mijn werk lijdt onder mijn privésituatie
Ik gebruik meer alcohol, drugs of kalmerende middelen om mij beter te voelen
Met andere mensen communiceren is een bron van spanning
Ik kan mij niet meer concentreren op mijn werk zoals voorheen
Mijn werk verveelt me
Ik werk hard, maar bereik weinig
Ik voel mij gefrustreerd in mijn werk
Ik zie er tegen op naar mijn werk te gaan
Sociale activiteiten putten mij uit
Seks vraagt teveel energie
In mijn vrije tijd kijk ik voornamelijk TV, of zit doelloos achter pc/tablet
Ik heb weinig om mij op te verheugen in mijn werk
Ik pieker over mijn werk in mijn vrije tijd
Mijn gevoelens over mijn werk zitten mij dwars in mijn persoonlijke leven
Mijn werk lijkt zinloos