Perfectionisme en faalangst

Perfectionisme en faalangst

Perfectionisme is de drang om iets zo te doen dat het volmaakt is, vaak uit angst voor negatieve reacties of oordelen van jezelf of anderen. Faalangst is de angst om te mislukken, je bent dan bang dat je geen goede prestatie zult kunnen leveren. Zowel faalangst als perfectionisme hebben een positief effect op prestaties en het bereiken van uitdagende doelen. Maar ze kunnen tevens een sterke negatieve invloed hebben op welzijn en werkprestaties.

Individuele maatwerk begeleiding

Perfectionisme en faalangst zijn bekende en veel onderzochte psychologische constructen. Maar de wijze waarop ze hun invloed hebben, is voor iedereen anders. Daarom zijn mijn begeleidingstrajecten geen standaardprogramma’s, maar op maat gemaakte trajecten. Startend met een goede analyse, voldoende diepgang en gerichte aanpak, begeleid door een ervaren Arbeid & Organisatiepsycholoog. Hierdoor is de begeleiding effectief en kostentechnisch aantrekkelijk.

Resultaten begeleidingstraject

  • Realistisch, positiever zelfbeeld
  • Meer zelfvertrouwen in taakuitvoering
  • Minder angst om fouten te maken
  • Betere prioritering kwantiteit/kwaliteit
  • Effectiever professioneel functioneren
  • Verminderen burn-out klachten, voorkomen verzuim

Perfectionisme en burn-out

Er is een duidelijke relatie tussen burn-out en perfectionisme. Zie onder andere het volgende informatieve artikel burn-out and perfectionisme are close friends. De onderzoekers hanteren een bekend onderscheid tussen perfectionistisch streven en perfectionistische bezorgdheid. Perfectionistisch streven betekent dat je voor jezelf de lat hoog legt, je stelt hoge eisen aan je eigen prestaties. Perfectionistische bezorgdheid kan zich uiten in piekeren over fouten, angst om te falen of om negatief beoordeeld te worden.

Met name perfectionistische bezorgdheid blijkt gerelateerd te zijn aan burn-out en burn-out-gerelateerde symptomen. Perfectionistisch streven is natuurlijk gerelateerd aan bezorgdheid, maar zonder de bezorgdheidscomponent is hier geen relatie met burn-out gevonden. Voor beide soorten perfectionisme bleek dat ze vooral minder gunstig zijn in het werk, vergeleken met sport en studie.

“Vervelend stemmetje”

Als je last hebt van perfectionistische bezorgdheid, weet je dat waarschijnlijk wel van jezelf. Het is een soort stemmetje in je, dat altijd kritiek geeft, je onderuit haalt, vooraf waarschuwt wat er allemaal fout kan gaan en achteraf klaagt over wat er niet goed genoeg was. Van een ander zou je het niet pikken als ie zo tegen je praatte, maar van jezelf wel. Een manier om daar wat tegen te doen, is wat aardiger voor jezelf te worden. Maar dat is niet zo eenvoudig, als je hieraan ook (te)hoge eisen stelt. Mijn begeleiding is gericht op het doorbreken van dit patroon, waardoor je jezelf in een realistischer, positiever perspectief leert zien en minder te luisteren naar dat “vervelende stemmetje.”

Positief aan de slag met je perfectionisme?

Wil je meer weten over mijn begeleiding bij perfectionisme en/of faalangst? Wil je je aanmelden voor een vrijblijvend, kosteloos kennismakingsgesprek? Benieuwd naar de kosten? Neem gerust contact op. Je mag me bellen op 06-2435 0101 of mailen via 

Psychopraktisch heeft ook diverse andere persoonlijke- en professionele ontwikkelprogramma’s op het gebied van onzekerheid en assertiviteit, pesten op het werk en burn-out.

Perfectionisme, faalangst, perfectionistisch, perfectionistische bezorgdheid
Perfectionisme | Psychopraktisch